Menu
X
image

Markkinointikatalogin tarina

Työskenneltyäni vuosia markkinoinnin ja varsinkin sen myynnin parissa mietin keinoja myydä enemmän. Perinteiseen yrityksen myyntistrategiaan kuuluu markkinointi ja myynti. Paradoksaalisesti markkinointiratkaisuja tarjoavat yritykset harvoin markkinoivat itseään ja keskittyvät agressiiviseen myyntiin.

Tämä johtaa siihen, että yritysten markkinointipäättäjät saavat jopa satoja puheluita viikossa erilaisia ratkaisuja tarjoavilta myyntihenkilöiltä. Itse olen myyntimies henkeen ja vereen sekä arvostan ammattia, mutta pohja se on jokaisen markkinointipäättäjänkin säkissä. Miksi juuri markkinointiratkaisuja myydään hyvin agressiivisesti verrattuna kaikkeen muuhun?

Päädyin siihen, että kyse on alan rakenteesta. Markkinointiala ei ole läpinäkyvä samalla tavalla kuin muut alat. Käytyäni valehtelematta läpi yli 1000 markkinointiyrityksen nettisivut vain medioilla, kuten radio ja printti/verkkolehdet, on minkäänlaista hinnastoa sivuillaan. Ja nämäkin hinnat ovat yleensä hyvin suuntaa-antavia oikeaan hintaan nähden. Tämä on ymmärrettävää monilla monimutkaisemmilla palveluilla, kuten viestinnässä, mutta tekee ostamisesta vaikeaa.

Tiettyjä palveluita tarjoavia yrityksiä on myös vaikea löytää Googlesta. Sieltä löytyy kovalla etsinnällä muutama, vaikka yrityksiä on tuhansia Suomessa. Monen yrityksen sivut ovat myös täynnä liibalaabaa ja tarjottavat palvelut jäävät epäselviksi. Tuskin kukaan nykypäivänä ostaessaan autoa soittelisi autokauppiaille ja pyytäisi kertomaan ratkaisuista. Mennään nettiin, vertaillaan tuotteita ja sitten otetaan yhteyttä kiinnostaviin kumppaneihin. Miksei tällainen läpinäkyvyys olisi mahdollista myös markkinointimaailmassa?

Siitä se idea sitten lähti. Tehdään asiakkaasta vihdoin pomo.

Onko ala tähän vielä valmis?

 

Rasmus Piipponen

Perustaja / Toimitusjohtaja

Markkinointikatalogi

Back To Home

© Copyright 2016 Markkinointikatalogi. All rights reserved.